Kluwer Assurantie Magazine

HomeNieuws › Nederland › Aanbieders weinig positief over eigen innovatievermogen

Aanbieders weinig positief over eigen innovatievermogen

25-09-2012 7 reacties

Medewerkers van financiële dienstverleners geven hun organisatie gemiddeld een magere 6,2 voor innoverend vermogen. Verzekeraars doen het daarbij...
Medewerkers van financiële dienstverleners geven hun organisatie gemiddeld een magere 6,2 voor innoverend vermogen. Verzekeraars doen het daarbij met een 5,9 nog slechter dan banken, die een 6,6 scoren. Dit blijkt uit  een onderzoek naar innovatiekracht in de financiële sector dat IG&H Consulting & Interim in mei en juni van dit jaar uitvoerde onder ruim 200 medewerkers van financieel dienstverleners. 

Collega's blinken niet uit in creativiteit en innovatiezin, stellen de deelnemers aan het onderzoek. Wel vindt men zichzelf innovatiever dan de eigen organisatie. Vooral de top van de organisatie moet het ontgelden. Innovatie staat weliswaar bij de helft van de bedrijven op de agenda, maar het management heeft volgens de medewerkers vaak geen duidelijke visie op innovatie en geeft er weinig prioriteit aan.  

De uitkomsten bevestigen volgens IG&H een beperkt gevoel van urgentie om te innoveren in de top van financiële bedrijven. "Het grote probleem is dat financiële dienstverlening van oudsher draait om langlopende contracten en klantrelaties", aldus IG&H. "Nieuwe producten ontwikkelen en in de markt zetten is tijd- en geldrovend. Financiële dienstverleners kampen bovendien met andere verplichtingen die de aandacht afleiden van de de langetermijnnoodzaak om te vernieuwen. Daarnaast is de cultuur van financiële dienstverleners van oudsher gericht op risico mijden, op stabiliteit."

Reacties

26-09-2012 pssst

@ Arno

(tip?) Schakel een onafhankelijk adviseur in!

26-09-2012 Arno

@peter. Innovatie kan ook gebeuren vanuit grote bedrijven. In andere sectoren zijn voorbeelden te over waaruit blijkt dat dit kan, P&G, Apple, Unilever, 3M en ga zo maar door. Dit zou dus ook prima voor banken en verzekeraars kunnen gelden.

Opvallend in het onderzoek is dat er blijkbaar geen visie is of deze, indien deze er wel is, blijkbaar onvoldoende duidelijk is bij de medewerkers die moeten bijdragen aan de doelstellingen. Inrichten is meer dan “op de agenda zetten”.

Een belangrijk probleem is volgens mij de wijze waarop aanbieders tegen hun dienstverlening aankijken. De dienstverlening is vooral gericht op het uitvoeren van een transactie. Dus meer gericht op product en proces dan op klant. Hieronder een aantal recent opgedane ervaringen van mijzelf.

- goudenhanddrukrekening gesloten. De aanbieder maakte mij niet attent op gevolgen voor mijn pensioen of andere financiële zaken mocht ik niet 123 werk vinden. (Tip?)
- De pensioenverzekeraar had mij attent kunnen maken op het grootdeels wegvallend nabestaandenpensioen. (Tip?)
- beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering offerte opgevraagd. Omdat het een bedrijfsverzekering betrof waren de gegevens niet gekoppeld aan wat men privé al van mij wist.(Tip?) Ook geen poging om het over het pensioen van de aankomend ondernemer te hebben (Tip?)
- Van mijn bank heb ik niks gehoord terwijl het opgevallen moet zijn dat de maandelijkse inkomensstroom uit een andere hoek komt. (Tip? Of ligt dit te gevoelig mbt privacy?) De bank heeft ook een verzekeringstak en zakelijke rekeningen.

Ergo: deze maatschappijen zijn dus eigenlijk meer met hun product bezig dan met mijn behoeften. Innovatie is meer dan nieuwe producten ontwikkelen. Het start met de wil je klant te leveren waar hij behoefte aan heeft en de wens je dienstverlening aan je klant continu te verbeteren. Kortom, je klant leren kennen en waarde toevoegen. En ja, korte termijn perikelen leiden af, maar ja dat is geen reden om niet over je toekomst na te denken

26-09-2012 Bernardo A.

En tot zover de vernieuwingsdrift van Don Quichotte.

26-09-2012 Don Quichotte

We hebben toch gezien wat innovatie in banken- en verzekeringsland heeft aangericht de afgelopen decennia:

- subprime schandalen
- Icesave
- woekerpolisaffaire
- aandelenlease
- overwaarde-koopsom-hypotheek-constructies

allemaal 'innovaties', en wat heeft het gebracht?

Als banken en verzekeraars gewoon bij hun roots waren gebleven had dat een hoop ellende gescheeld.

In de rekenkunde is 1 + 1 gewoon 2, maar bankiers en verzekeraars denken dat je een andere uitkomst kunt voorspellen.

26-09-2012 Gerda

"In reactie op de berichtgeving over het wetsvoorstel van demissionair minister De Jager (Financiën) over de zorgplicht van banken en verzekeraars, stelt het Verbond van Verzekeraars dat het voorstel neerkomt op "generieke rechtsonzekerheid".

De eerste direct-writer die daadwerkelijk dezelfde ver strekkende zorplicht als de tussenpersoon heeft, actief voor haar rekening wil nemen en daarnaast haar servicedesk-medewerkers aan dezelfde diplomavereisten laat voldoen, die verzekeraar krijgt van mij de innovatieprijs !

26-09-2012 peter

Innovatie komt nooit van de traditionele partijen/aanbieders. Daar zijn deze vaak te groot voor, te hierarchisch et cetera.

Innovatie moet daarom altijd 'van buiten' komen en vaak door (relatief kleine) partijen die korte lijnen hebben en hun deskundigheid/ervaring in de markt hebben.

Een zo'n innovatie voor de pensioenmarkt is het PremiePensioenPlatform (www.premiepensioenplatform.eu). Dit Platform speelt in op de keuzes die aanbieders moeten maken en de kansen die er voor de pensioenadviseurs zijn. Het is een nieuwe vorm van Pensioendistributie die alle betrokken partijen op basis van hun 'sterktes' in de pensioenketen gebruiken.

25-09-2012 Ron Van Velsen

Het afgelopen jaar heb ik heel de branche afgespeurd naar een innovatief en concrete oplossing voor het naderende provisieverbod. Maar waar ik ook aanklopte men kwam niet verder dan een abonnementje met of zonder incassomodule. Uiteindelijk verleden maand bij CFD de opleiding Smart Financial Life gevolgd en dat is precies wat ik zocht.

Dus wanneer men het in de branche heeft over innovatie dan is er voor mij maar 1 creatieve en innovatieve organisatie en dat is CFD met hun applicatie Smart Financial Life. Hiermee nomineer ik Smart voor de meest innovatieve oplossing van het jaar.

Reageer 

Wilt u reageren, vul dan de onderstaande velden in. Uw e-mailadres wordt niet op onze website weergegeven.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Graag wijzen wij u voor het plaatsen van uw reactie op onze gedragsregels:

 

Als nieuwsmedium biedt AM lezers op deze website de gelegenheid op nieuwsberichten te reageren. De inhoud van deze reacties valt onder de verantwoordelijkheid van die lezers.

Het mailadres van de verzender van de reactie wordt niet op de website getoond; dit dient wel een eigen en actief mailadres te zijn. Het wordt gewaardeerd als lezers reacties onderschrijven met hun werkelijke naam en toenaam; er kunnen echter redenen zijn om een reactie anoniem te plaatsen.

Dat meningen op deze wijze op AM Web worden gepubliceerd, impliceert niet dat die door de redactie worden ondersteund. Evenmin staat de redactie in voor het waarheidsgehalte van beweringen. Reacties worden verwijderd als zij strijdig zijn met de wet, bedreigingen bevatten, beledigingen in de persoonlijke sfeer herbergen, fatsoensnormen overschrijden, herhaaldelijk worden geplaatst, inhoudelijk niets met het nieuwsbericht te maken hebben of commercieel van aard zijn.

 

Beveiligingscode niet zichtbaar? Dit probleem doet zich vooral voor bij gebruik van de jongste Internet Explorer. Het kan doorgaans worden opgelost door rechts naast het URL-raampje bovenin op de (nieuwe) knop 'Compatibiliteitsweergave' te klikken (groengerande afbeelding van doorgescheurd blaadje).

 

Contact met de redactie? Mail naar:  redactie@amweb.nl

WILT U DIRECT INLOGGEN OP AMJURISPRUDENTIE?

Assurantiemagazine is een product van Kluwer - © www.amweb.nl