Kluwer Assurantie Magazine

HomeNieuws › Nederland › Adfiz doet tegenvoorstel aan Verbond over garantieregeling

Adfiz doet tegenvoorstel aan Verbond over garantieregeling

04-10-2012 81 reacties

Brancheorganisatie Adfiz pleit voor het opzetten door het Verbond van Verzekeraars van een dekkingsgarantieregeling en een...
Brancheorganisatie Adfiz pleit voor het opzetten door het Verbond van Verzekeraars van een dekkingsgarantieregeling en een vermogensgarantieregeling voor verzekeraars. Het voorstel volgt op een pleidooi van Verbondsdirecteur Leo de Boer eerder deze week voor een adviesgarantieregeling. Bij zo'n regeling zouden in de optiek van De Boer Adfiz en de OvFD het voortouw kunnen nemen.

Onder de titel 'Boer met kiespijn' reageert Adfiz op het voorstel van de Verbondsdirecteur. "Adviseur weg en de klant een probleem? Welnee, een nieuwe adviseur is zo gevonden", aldus Adfiz. Volgens de brancheorganisatie is het probleem veel groter als de verzekeraar omvalt. "Dan heeft de klant een groot probleem: polis weg, kapitaal weg, pensioen weg. Prima plan dus, zo'n garantieregeling, maar dan wel voor de verzekeraars."

Adfiz stelt dat de vrees van De Boer dat de zorgplicht na een faillissement van een tussenpersoon bij de verzekeraar over de schutting gaat "onzin" is. Een beetje intermediaire verzekeraar weet vogens de brancheorganisatie zijn klant naar een nieuwe adviseur door te verwijzen. Het terugboekrisico kan een drempel vormen voor de overgang van polis of assurantieportefeuille naar een andere tussenpersoon, erkent Adfiz, dat daarvoor echter wel een oplossing ziet. "Bij faillissement van de adviseur neemt de verzekeraar het terugboekrisico voor zijn rekening. Een hele normale gang van zaken wanneer je debiteur omvalt. Als het De Boer ernst is om de klant de garantie te bieden dat hij altijd bij een adviseur terecht kan, dan lost hij dit makkelijk in eigen keuken op. Of moeten we zijn voorstel voor een garantiefonds zien als een oplossing waardoor verzekeraars hun verantwoordelijkheid niet hoeven te nemen?"

24-09-2012

Adfiz bepleit uitbreiding van portefeuillerecht

21-09-2012

Adfiz hekelt AFM-voorstel verbod incassorecht

20-09-2012

Akkoord Adfiz en Argenta over samenwerkingsovereenkomsten

19-07-2012

Adfiz consulteert Onderwijsraad over verplicht herexamen

Reacties

09-10-2012 Pollo

Ja lach er maar om, ik kan dat verrekte kleine scheermpje bijna niet lezen, en die fris van de (kippen) lever reacties ga je ook niet door de spellingcontrole halen. Wie het teveel ergert leest maar niet. Ik vind het zelf alitjd leuk hoeveel collegae hier reageren buiten de gebaande paden en keurige standpuntjes.

@ Jip, wat is dat toch met mensen dat ze menen dat alles in de finaciële advieswereld mag veranderen, maar de kosten van het advies niet. Behalve als het lager wordt natuurlijk.

Het heeft wienig te maken met slechte tijden in mijn geval, ik heb een gemengd bedrijf, en ben druk genoeg, bovendien heb ik bescheiden financiële wensen, geen groeiambities en heb altijd ijverig van elk verkocht doosje eieren de opbrengst van 1 ei in een sok gestopt.

Ik zie een veranderende wereld. Daar heb ik niet om gevraagd, maar ik moet mij als ondernemer wel aanpassen aan die nieuwe wereld. Die zit -in mijn optiek- zo in elkaar dat er geen kruissubsidies meer gaan plaatsvinden. Ik had elk jaar wel een aantal hypotheken voor hogere burgers waaraan ik wat "teveel" verdiende. Dat was voldoende "teveel" om enkele honderden klanten waraan ik eigenlijk "te weinig" verdien toch van enige ondersteuning en service te kunnen voorzien.

Nu de adviesbeloning door de klant rechtstreeks moet worden voldaan, krijg ik niet meer "teveel". Dat mag van de oppergoden op de AFM berg ook niet meer. Het is dan niet mer dan norrmaal dat je als ondernemer iets doet aan "te weinig". Dat ik dan een voorzichtig uitsterfbeleid voer vind ik nog erg netjes van mijzelf. Ik ga niet opeens klanten een bief sturen dat ze nu 5 euro per maand bijkomende kosten moeten betalen, ik stuur niemand uit de bestaande klantenkring weg. Dit omdat ik die klanten inderdaad ooit wel welkom heb geheten, en zij er ook niks aan kunnen doen dat hun belangenbehartigers het vooral voor de hogere inkomenesgroepen opnemen.

09-10-2012 Jaap

Jip blijkt ook nog kampioen verkeerde conclusies trekken te zijn.

Nogal vol van zichzelf die Jip en denkt het iedereen hier wel even te kunnen vertellen hoe de wereld in elkaar zit.

Jip, de schat, een verrijking voor adviesland.

09-10-2012 Jip

@ Pollo

Wat is dat toch met adviseurs dat ze in mindere tijden zo zwak op hun benen staan dat ze afscheid willen nemen van hun klanten. In goede tijden zijn ze welkom maar in ze in slechtere tijden laten zitten. Ik vind dat ook weer zo'n karakterloze houding.

In mindere tijden afscheid nemen van klanten. Dat is het domste wat je kunt doen.

09-10-2012 Jip

@ Jaap die HBO-ers en academici die zien jou blijkbaar niet zo zitten. Maar ik zou het vanuit het perspectief van de AFM bekijken daar zitten heel veel academici en die zien in de financiele dienstverlening heel veel klojo's zoals jij zitten en daarom heb je het momenteel ook zo zwaar.

Laten we jou maar een "Estelletje" noemen want als Badr voor je neus staat dan ben je vast heel gauw weg.

@ M die samenwerking dat gaat nooit wat worden. Daar is karakter voor nodig.

08-10-2012 Blije Eikel

@NL...ze zijn ook bezig om Lingo na 22 jaar van de buis te krijgen....

POLLINGO wordt veel moeilijker en een echte kaskraker

08-10-2012 Blije Eikel

Trouwens @NL...heb jij wel eens een kip zien tienvinger typen....? Dan krijg je dat.

08-10-2012 Blije Eikel

@NL, nee NL dat is nu net de charme van Pollo en als de tekst er zo uitziet weten wij allemaal zeker dat we met de echte Pollo van doen hebben, zijn handtekening zeg maar.

Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om de teksten van Pollo te ontcijferen. Is ook onder collega's de niewue WORDFEUD aan het worden POLLOFEUD zeg maar...

08-10-2012 NL

Hallo Pollo,
Ik zie vaak je reacties op artikelen op deze site. Ik ben zelf geen neerlandicus maar probeer aub een beetje leesbaar te typen. Ik word er gek van.
Bvd

08-10-2012 Pollo

@JensR dank je wel, ik heb er ook maanden zoi niet en jaarop zitten broeden. Ik denk dat we tevele zwart/wit redeneren, en uitgaan van een radicale overgang.. Heel veel van mijn Jan met de Pet klanten zijn gewoon niet oz'n goeie kandidaten vor een abo, dan heb ik nog een grote groep klanten op leeftijd. En mijn achter de eierreken verstopt ekalnten waarme ehet cotnact al jaren is verwaterd.

Min opvatting is , dat als je de nieuwe klanten op de nieuwe manier behandeld, en je de bestaande geleidelijk overzet de overgang moet kunnen, ook voor bestaande kantoren met eene behoorijke klantenkring, mits je natuurlijk geen buitendienst hebt lopen op afsluit of zo.

08-10-2012 Jens R

@Pollo
Goed verhaal en businessmodel van je, het zal je zeker gaan lukken. Natuurlijk kost het nu weer extra tijd om je relaties goed te informeren over je nieuwe werkwijze. Maar het zal positief worden ontvangen en zal zich gaan uitbetalen!
Let wel op dat jezelf de goede binding houdt met je relaties, dus zelf incasseren. Het geeft je veel meer grip en wij ondervinden ook goede contact momenten waaruit weer adviezen kunnen komen. We gebruiken voor onze incasso's de applicatie van efactuurintermediair.

Meer items (1-10 van 81)

Reageer 

Wilt u reageren, vul dan de onderstaande velden in. Uw e-mailadres wordt niet op onze website weergegeven.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Graag wijzen wij u voor het plaatsen van uw reactie op onze gedragsregels:

 

Als nieuwsmedium biedt AM lezers op deze website de gelegenheid op nieuwsberichten te reageren. De inhoud van deze reacties valt onder de verantwoordelijkheid van die lezers.

Het mailadres van de verzender van de reactie wordt niet op de website getoond; dit dient wel een eigen en actief mailadres te zijn. Het wordt gewaardeerd als lezers reacties onderschrijven met hun werkelijke naam en toenaam; er kunnen echter redenen zijn om een reactie anoniem te plaatsen.

Dat meningen op deze wijze op AM Web worden gepubliceerd, impliceert niet dat die door de redactie worden ondersteund. Evenmin staat de redactie in voor het waarheidsgehalte van beweringen. Reacties worden verwijderd als zij strijdig zijn met de wet, bedreigingen bevatten, beledigingen in de persoonlijke sfeer herbergen, fatsoensnormen overschrijden, herhaaldelijk worden geplaatst, inhoudelijk niets met het nieuwsbericht te maken hebben of commercieel van aard zijn.

 

Beveiligingscode niet zichtbaar? Dit probleem doet zich vooral voor bij gebruik van de jongste Internet Explorer. Het kan doorgaans worden opgelost door rechts naast het URL-raampje bovenin op de (nieuwe) knop 'Compatibiliteitsweergave' te klikken (groengerande afbeelding van doorgescheurd blaadje).

 

Contact met de redactie? Mail naar:  redactie@amweb.nl

WILT U DIRECT INLOGGEN OP AMJURISPRUDENTIE?

Assurantiemagazine is een product van Kluwer - © www.amweb.nl