Kluwer Assurantie Magazine

HomeNieuws › Nederland › AFM denkt mee over bedieningsconcepten

AFM denkt mee over bedieningsconcepten

27-09-2012 70 reacties

Het zorgvuldig afbakenen van de doelgroep staat aan de basis van een succesvol bedieningsconcept bij financiële dienstverleners. Dit stelt de AFM...
Het zorgvuldig afbakenen van de doelgroep staat aan de basis van een succesvol bedieningsconcept bij financiële dienstverleners. Dit stelt de AFM in haar maandelijkse online nieuwsbrief. De toezichthouder ziet met name de mogelijkheden in online dienstverlening toenemen en ontwikkelt hiervoor een normenkader.

De AFM stelt dat door in te spelen op de specifieke doelgroep "uw onderneming toegevoegde waarde voor deze doelgroep kan bieden en zich kan onderscheiden." De toezichthouder geeft verder aan dat afhankelijk van de doelgroep voorbereidingen of zelfs de advisering (deels) online kan plaatsvinden. Ook kunnen klanten zelf een deel van het adviesproces voor hun rekening nemen. "Hoe meer voorbereidingen de klant treft -bijvoorbeeld door het klantprofiel grotendeels zelf in te vullen - hoe efficiënter u kunt werken."

Steeds meer financieel dienstverleners maken volgens de AFM gebruik van internet bij de dienstverlening. Onder meer het gebruik van sociale media is een "gebruiksvriendelijke en leuke wijze" om informatie met uw klanten te delen. Online dienstverlening kan volgens de AFM ook een scherpere prijs opleveren voor het gekozen bedieningsconcept. De toezichthouder ontwikkelt voor de dienstverlening via internet een apart normenkader. 

Eerder gaf de AFM al handvatten waarmee adviseurs en aanbieders kunnen bepalen in hoeverre de klant centraal staat in hun bedieningsconcept.

08-10-2012

AFM kritisch over vergelijkingssites

03-10-2012

Consument kiest vaker voor tussenpersoon bij hypotheek

01-10-2012

AFM: 'We zijn er nog niet'

01-10-2012

'Cultuurkloof tussen AFM en intermediair'

21-09-2012

Adfiz hekelt AFM-voorstel verbod incassorecht

20-09-2012

De Financiële Makelaar helpt intermediair met hersteladvies

12-09-2012

AFM moet informatieverzoek beter onderbouwen

Reacties

04-10-2012 Paul

Amtenaren AUB terug in je hok.

03-10-2012 peter

de afm zijn helemaal geen rare jongens, wij als tussenpersoon hebben gewoon jarenlang maar een beetje lopen aanklooien. En iedereen vindt zichzelf goed, integer en de beste tussenpersoon van de regio...hahaha...wij moeten met zijn alleen onze hand eens in eigen boezem steken. We hebben jarenlang alle vrijheid gehad en nu moeten we daarvoor boeten, en terecht. En de grootste schreeuwers zijn het meest bang, de meerderheid heeft zijn zaken al jaren op orde en hoeft helemaal nergens bang voor te zijn.

03-10-2012 Vincent R.

De Groot Toezichthouder is als de pyromaan die na het platbranden van je huis en haard spontaan zijn hand toesteekt om te helpen puinruimen. Er valt dan ook niks te bespreken met deze terreur organisatie.

Ps.
Waar waren ze voordat de brand uitbrak?

02-10-2012 Zwabberbeleid van de AFM!

Vorig jaar nog een tik op de vingers gehad bij het SA 2011dat het klantprofiel toch vooral samen met de klant moest worden ingevuld.
En nu mag/moet het weer anders .
Rare jongens die AFM' ers !

02-10-2012 Ironie

Kan de AFM en de SEO niet eens gaan onderzoeken hoe het staat met het Level Playing Field ? Dan denkt men echt mee.....

01-10-2012 Marcel Bax

@all, Goed om te lezen dat we er positief in moeten staan en laten we de AFM informeren over de praktijk. De AFM staat open voor nieuwe initiatieven en praktijkvoorbeelden. Het rapport zoals Jeffery noemt is interessant om te lezen en laat duidelijk zien dat er bij de AFM te theoretisch wordt gedacht, dus als we onze praktijk kunnen bundelen met de theorie zou dit een mooie uitkomst zijn. Graag nodig ik de AFM uit voor een gesprek. PS kijk ook eens naar de OVFD als organisatie voor de bemiddelaar.

01-10-2012 Gerda

@Pollo,

Laten we dit laatste kwartaal voor 01-01-2013 als intermediair een positieve toon neerzetten op dit forum ;-)

Jouw geliefde en de afgelopen jaren meerdere keren aangehaalde uitspraak van Ghandi bevalt me veel beter en is juist hier van toepassing:

* First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win. *

01-10-2012 Bertus

Ben het volledig eens met Jeffrey. Bij de AFM zijn heel veel theoretici werkzaam. Jammer dat ze niet goed op de hoogte zijn van hoe het er in de praktijk aan toegaat. Daardoor staat de klant/consument niet centraal, wat toch de bedoeling hoort te zijn. Ze stellen de regels centraal waardoor de klant/consument naar de achtergrond gaat. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

30-09-2012 Pollo

@Gerda, die toezichthouders beginnen opeens te snappen dat er zonder intermediair in elke maarkt maar twee tot vier aanbieders overblijven. Voor hun eigen werkgelegenheid is het veel beter dat zij de mythe van grote groepen streng te achtervolgen en beboeten onbetrouwbare zakkenvullers onder duizenden intermediairs in stand houden.

29-09-2012 Jaap

De meeste klanten hebben de ballen verstand van fin prods en nemen juist een adviseur in de arm om alles aan uit te besteden.

Zelf je hypotheek of schadeverzekeringen regelen kom op zeg. Daar heeft een klant verder toch verder geen verstand van. Maak eens een fout bij het afsluiten dan kost het je zo duizenden of zelfs tienduizenden euro's.

Oftewel de theoritici van de AFM kunnen beter ander werk gaan zoeken nu er wel genoeg regeltjes zijn gemaakt en niemand zit te wachten op hun inbreng bij iets waar ze geen verstand van hebben.

Meer items (1-10 van 70)

Reageer 

Wilt u reageren, vul dan de onderstaande velden in. Uw e-mailadres wordt niet op onze website weergegeven.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Graag wijzen wij u voor het plaatsen van uw reactie op onze gedragsregels:

 

Als nieuwsmedium biedt AM lezers op deze website de gelegenheid op nieuwsberichten te reageren. De inhoud van deze reacties valt onder de verantwoordelijkheid van die lezers.

Het mailadres van de verzender van de reactie wordt niet op de website getoond; dit dient wel een eigen en actief mailadres te zijn. Het wordt gewaardeerd als lezers reacties onderschrijven met hun werkelijke naam en toenaam; er kunnen echter redenen zijn om een reactie anoniem te plaatsen.

Dat meningen op deze wijze op AM Web worden gepubliceerd, impliceert niet dat die door de redactie worden ondersteund. Evenmin staat de redactie in voor het waarheidsgehalte van beweringen. Reacties worden verwijderd als zij strijdig zijn met de wet, bedreigingen bevatten, beledigingen in de persoonlijke sfeer herbergen, fatsoensnormen overschrijden, herhaaldelijk worden geplaatst, inhoudelijk niets met het nieuwsbericht te maken hebben of commercieel van aard zijn.

 

Beveiligingscode niet zichtbaar? Dit probleem doet zich vooral voor bij gebruik van de jongste Internet Explorer. Het kan doorgaans worden opgelost door rechts naast het URL-raampje bovenin op de (nieuwe) knop 'Compatibiliteitsweergave' te klikken (groengerande afbeelding van doorgescheurd blaadje).

 

Contact met de redactie? Mail naar:  redactie@amweb.nl

WILT U DIRECT INLOGGEN OP AMJURISPRUDENTIE?

Assurantiemagazine is een product van Kluwer - © www.amweb.nl