Kluwer Assurantie Magazine

HomeNieuws › Nederland › AFM: 'We zijn er nog niet'

AFM: 'We zijn er nog niet'

01-10-2012 20 reacties

De AFM noemt het rapport van de Stichting Financiële Dienstverlening (StFD) dat vandaag is gepubliceerd erg waardevol. "Dit rapport laat zien dat...
De AFM noemt het rapport van de Stichting Financiële Dienstverlening (StFD) dat vandaag is gepubliceerd erg waardevol. "Dit rapport laat zien dat er een onnodig grote kloof bestaat tussen financiële dienstverleners en de AFM. Dit beeld komt overeen met de resultaten van eigen onderzoeken van de AFM onder financiële dienstverleners", aldus Michiel Denkers, hoofd toezicht.

Hij vervolgt: "Wij peilen periodiek hoe financiële dienstverleners kijken naar de AFM. Hoewel uit recent onderzoek blijkt dat de mening van deze beroepsgroep over de AFM licht is verbeterd, blijkt ook uit het StFD rapport dat we er nog niet zijn."

De AFM wil blijven investeren in het contact met financiële dienstverleners. "Zo hebben wij begin dit jaar ons Ondernemersloket uitgebreid. Daarnaast treden we op verschillende manieren in contact met financiële dienstverleners, bijvoorbeeld tijdens bedrijfsbezoeken of seminars die worden georganiseerd door brancheverenigingen of door de AFM zelf."

De StFD ging begin dit jaar ter ziele waarna de AFM de activiteiten overnam. De stichting in liquidatie noemt het onderzoek onder intermediairs zelf een 'passende afsluiting'. Michiel Denkers: "Het is jammer dat de StFD er niet in is geslaagd haar activiteiten op een duurzame manier vorm te geven. De stichting heeft de afgelopen jaren een belangrijke brugfunctie vervuld tussen de markt en de AFM. Dit rapport is een mooie afsluiting daarvan."

De toezichthouder kondigt aan eind dit jaar een bijeenkomst voor en met financiële dienstverleners te beleggen met als doel samen concrete ideeën te bedenken over de manier waarop de AFM en dienstverleners de kloof kunnen overbruggen en hoe de AFM de sector kan ondersteunen. 

08-10-2012

AFM kritisch over vergelijkingssites

03-10-2012

Consument kiest vaker voor tussenpersoon bij hypotheek

01-10-2012

'Cultuurkloof tussen AFM en intermediair'

27-09-2012

AFM denkt mee over bedieningsconcepten

21-09-2012

Adfiz hekelt AFM-voorstel verbod incassorecht

20-09-2012

De Financiële Makelaar helpt intermediair met hersteladvies

12-09-2012

AFM moet informatieverzoek beter onderbouwen

Reacties

04-10-2012 Hans van Dongen

Als ik naar het niveau van de reacties op dit topic kijk zou je kunnen stellen dat de kop "we zijn er nog niet" ook anders kan worden gelezen.

04-10-2012 Jip

Kotsmisselijk wordt je van dit soort figuren. je kunt jaren tevoren hun toekomstige gedrag al voorspellen.

De theoretici van de AFM hebben jarenlang alles dichtgetimmerd en niets voor de overleving van het onafhankelijke intermediair gedaan.

Academici die graag willen straffen maar niet beseffen dat ze dan op de onderste trede van de trap straffen, belonen, motiveren, inspireren zitten. Gewoon een gebrek aan intelligentie dus.

04-10-2012 Herbert

Blur.

02-10-2012 Te Grote Broek met een te hoog salaris !

Kan de AFM niet een leeftijdsgrens bij aanname van personeel instellen; zodat er wat mensen met levenservaring in de organisatie komen.
Net een paar interviews van deze snotaap gelezen.... Wat een wijsneus !

02-10-2012 Henk

En wij ook nog niet.

02-10-2012 FRans

Misschien moeten juist wel alle kleine tp's eens tegelijk op de borrel gaan bij de AFM ipv dat geneuzel op allerlei seminars . Ons volschransen op kosten van de AFM, wegspoelen met een goed glas wijn en met onze zatte kop die gasten eens de waarheid vertellen. Kinderen en dronkemannen spreken toch immers de waarheid. Het grootste deel van de beroepsgroep blijft altijd buiten beeld.
Kan niet wachten tot de AFM met een eigen Facebook pagina komt en iedereen uitnodigd voor een feestje.

02-10-2012 Anton

Voor een goed functionerende markt zijn gezonde verhoudingen nodig tussen adviseurs en AFM. Die zijn er nu niet, dat is wel duidelijk. Wat de studeerkamergeleerden bij de AFM nodig hebben is iemand uit het veld, die weet wat het is om intermediair te zijn, die de taal spreekt van het intermediair, die erkend en herkend wordt als intermediair man/vrouw, maar die ook streng kan zijn als het nodig is. Overigens geldt dit ook voor een flink aantal verzekeraars. Ook daar is vrijwel niemand (meer) die weet wat het is om intermediair te zijn. Die cultuurkloof moet zo snel mogelijk worden verkleind.

02-10-2012 Mark van den Broek

Michiel Denkers is een verademing binnen de AFM ! Onlangs heb ik op een column van hem gereageerd en ik was blij verast dat hij zelf mij telefonisch benaderde om even van gedachten te wisselen.....Dat had ik niet verwacht.. De laatste jaren is de assurantie tussenpersoon de boeman geweest zowel op TV in programmas als RADAR en KASSA, we zitten nog net niet in OPGELICHT....De politiek ( Jan Kees ) en AFM.
Banken en verzekeraars worden ongeveer Heilig verklaard, terwijl de woekerwinsten toch echt bij hen terecht zijn gekomen. Zij hebben de shit op de markt gebracht zonder ons als adviseurs volledig te informeren. Wij hebben vervolgens hun shit doorgezet bij de particulieren......
AFM schaart zowel kleine als grote kantoren allemaal op 1 hoop. Ik zie de kleine tussenpersoon cq adviseur als een huisarts. Wij doen ons best voor onze klanten en zullen ongetwijfeld soms niet weten hoe te handelen......Dan moeten wij doorverwijzen naar degene die het wel weet....De verzekeraar, de accountant of de grote tussenpersoon. De grote kantoren zie ik als het ziekenhuis met de specialisten......Waarom worden wij als kleine adviseurs die echt oprecht ons best doen voor onze klanten net zo hard aangepakt als de grote kantoren ?? En waarom worden verzekeraars niet veel harder aangepakt vooralle ellende die ze hebben gebracht en nu zelfs nog steeds brengen ....Denk aan BND met hun rendementen op obligaties van ver wat haalbaar is....Dit gaat in de nabije toekomst weer verkeerd en met laat het gewoon gebeuren.....
Wie ziet er toe op de AFM....Daar hebben ze topsalarissen omdat het academici betreft. Zij proberen te communiceren met de gemiddelde kleine assurantie tussenpersoon terwijl die op MBO + of HBO - niveau zit....En dat terwijl bij de AFM geen enkele praktijk kennis zit, alleen maar theoretish gewauwel.....Ik nodig Michel Denkers uit, hij mag eens een avondje of 3 per week met mij mee naar de klanten, samen inventariseren en adviseren....Kijken of hij het dan wel snapt.

02-10-2012 R

Het lijkt erop dat de AFM vindt dat het niet snel genoeg gaat met de hersteladviezen gezien de vraagstelling in het weer bomvolle self assesment. Kijkend naar ons kantoor zitten we op een 50%. Vanwege het feit dat het gratis moet van de AFM ( polissen komen uit portefeuile overname ) moet het wel gespreid worden. Als wij hiermee full time aan de slag gaan kunnen de salarissen er niet uit.
Hier is blijkbaar niemand van de AFM op gekomen en blijkt dat er dus geen enkele oud ondernemer of iets dergelijks binnen de AFM zit.Die zou begrijpen dat een beroepsgroep problemen krijgt bij gratis werken. Het is zowiezo compleet wereldvreemd. Alsof de toezichthouder van de slagerijen opdracht geeft aan de slagers voor de komende 2 maanden gratis biefstuk te verstrekken. De man die ons dit meedeelde zit geloof ik op 3 ton

En dan gek vinden dat er een kloof ontstaat.

Als de AFM ook wil dat de consument snel van een hersteladvies bedient wordt, kom dan eens met een oplossing ipv dit charmeoffensiefje.

Aegon bank / spaarbeleg, oud RVS, noem maar op, er komen nog letterlijk miljoenen polissen aan. Mensen gaan zo niet geadviseerd worden. Kom eens met een suggestie of oplossing.

02-10-2012 Gerrit de Kikker

Ik mis een leidraad

Meer items (1-10 van 20)

Reageer 

Wilt u reageren, vul dan de onderstaande velden in. Uw e-mailadres wordt niet op onze website weergegeven.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Graag wijzen wij u voor het plaatsen van uw reactie op onze gedragsregels:

 

Als nieuwsmedium biedt AM lezers op deze website de gelegenheid op nieuwsberichten te reageren. De inhoud van deze reacties valt onder de verantwoordelijkheid van die lezers.

Het mailadres van de verzender van de reactie wordt niet op de website getoond; dit dient wel een eigen en actief mailadres te zijn. Het wordt gewaardeerd als lezers reacties onderschrijven met hun werkelijke naam en toenaam; er kunnen echter redenen zijn om een reactie anoniem te plaatsen.

Dat meningen op deze wijze op AM Web worden gepubliceerd, impliceert niet dat die door de redactie worden ondersteund. Evenmin staat de redactie in voor het waarheidsgehalte van beweringen. Reacties worden verwijderd als zij strijdig zijn met de wet, bedreigingen bevatten, beledigingen in de persoonlijke sfeer herbergen, fatsoensnormen overschrijden, herhaaldelijk worden geplaatst, inhoudelijk niets met het nieuwsbericht te maken hebben of commercieel van aard zijn.

 

Beveiligingscode niet zichtbaar? Dit probleem doet zich vooral voor bij gebruik van de jongste Internet Explorer. Het kan doorgaans worden opgelost door rechts naast het URL-raampje bovenin op de (nieuwe) knop 'Compatibiliteitsweergave' te klikken (groengerande afbeelding van doorgescheurd blaadje).

 

Contact met de redactie? Mail naar:  redactie@amweb.nl

WILT U DIRECT INLOGGEN OP AMJURISPRUDENTIE?

Assurantiemagazine is een product van Kluwer - © www.amweb.nl