Kluwer Assurantie Magazine

HomeNieuws › Nederland › Consumentenbond waarschuwt voor provisiejagers

Consumentenbond waarschuwt voor provisiejagers

01-10-2012 23 reacties

Consumenten moeten waakzaam zijn voor onbekende tussenpersonen die hen de komende maanden benaderen. Deze Consumentenbond spreekt deze waarschuwing...
Consumenten moeten waakzaam zijn voor onbekende tussenpersonen die hen de komende maanden benaderen. Deze Consumentenbond spreekt deze waarschuwing uit na meldingen van leden die ongevraagd telefonisch advies kregen over hun woekerpolis. Volgens de bond zijn sommige adviseurs erop gebrand om voordat het provisieverbod op 1 januari ingaat nog zo veel mogelijk provisie binnen te harken, mogelijk ten koste van consumenten.

"Provisieregelingen die vóór 1 januari zijn getroffen blijven gewoon geldig en dat maakt sommige adviseurs zeer fanatiek", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. "Als adviseurs nu nog even snel een product aan de man brengen waar ze provisie op vangen, hebben ze daar de komende jaren nog profijt van."

Bij het ongevraagde telefonische advies dat een aantal leden over hun woekerpolis kreeg, lag de nadruk volgen de bond te veel op het oversluiten van polissen,"terwijl dat in lang niet alle gevallen de beste optie is". Consumenten die een advies willen over (woeker)polissen kunnen volgens de bond het beste een adviseur kiezen die werkt met een uurtarief. Ook het vooraf op een rijtje zetten van de eigen financiële gegevens bespaart volgens de organisatie bemiddelingskosten uit.

08-10-2012

'Overstap naar goedkopere verzekering niet altijd mogelijk'

02-10-2012

"Consument kan besparen op verzekeringen"

Reacties

06-10-2012 Arnold

Hm.

04-10-2012 Henk

@Luis in de pels
Kijk wel linker uit.

03-10-2012 Luis in de pels

@ Henk: dan moet ik zeker ook het vvv aangeven bij de AFM. Heeft u enig benul wat ik mijzelf dan op mijn halsje haal?? Trouwens iedereen weet dit nu, dus be my guest en meld het zelf maar. Ik weet inmiddels ook dat dat geen enkele zin heeft, want de AFM doet hier toch niets mee. Heb weleens informatief telefonisch geïnformeerd naar, in mijn ogen, grove misstanden. Kreeg niet de indruk dat de AFM hier nu erg snel of überhaupt werk van wilde maken. Achteraf bleek inderdaad dat directe aanbieders opeens geen adviesplicht hebben bij complexe financiële producten (in mijn ogen werkelijk belachelijk). Dus ik ben blij dat ik mijn hoofd niet boven het maaiveld heb uitgestoken. En dat doe ik nu ook niet, want dat gaat ons toch niet lukken tegen dergelijke bolwerken. Zij verzinnen altijd wel een smoes, waardoor zij buiten schot blijven. Hoezo KLOOF.

03-10-2012 Henk

@Luis in de pels
Realiseert u zich wel dat u verplicht bent aangifte te doen bij de AFM nu u weet dat een collega adviseur, in deze de Consumenetbond, niet correct handelt.

03-10-2012 Luis in de pels

Kan Consumentenbond bezig kan gaan met werkelijke misstanden.Zie nwe site www.verzekerenvoorzelfstandigen.n. geopend. Een initiatief van vvv (die op deze manier het liefst complexe en impactvolle producten rechtstreeks afsluiten bij de consument en hiervoor van de overheid alle ruimte krijgen zonder transparant te zijn en zonder aan torenhoge eisen te hoeven voldoen die wel voor het intermediair gelden)en FNV Zelfstandigen(die hun leden hebben beperkt in hun productkeuze- en adviesmogelijkheden door uitsluitend nog in zee te gaan met de direct writers als Zilveren Kruis Achmea en Centraal Beheer).
Op deze site staat pertinente onzin over de zogenaamd niet transparante provisie, terwijl dit wettelijk allang verplicht is.Hoe zit het eigenlijk met de vakbekwaamheid van deze instellingen? Ik citeer:
"Hoe kan ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten?
Er zijn verschillende manieren om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, bijvoorbeeld direct bij de verzekeraar, internet of via een bank of tussenpersonen. Omdat veel mensen graag advies willen bij hun keuze voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maken zij gebruik van een tussenpersoon of adviseur van een bank. Aan dat advies zijn kosten verbonden. Vaak zitten die kosten als provisie in de premie verwerkt. Als klant weet je dus niet precies hoeveel jouw adviseur verdient met het afsluiten van een bepaalde verzekering. Van de wet hoeft de adviseur dat ook niet te vertellen. Je mag het natuurlijk wel altijd vragen. Dan kan je beter beoordelen of de adviseur een bepaalde verzekering aanbeveelt omdat hij er meer geld mee verdient."

En weer wordt het intermediair door het vvv en de FNV weggezet als onbetrouwbare zakkenvullers!
Verder anticipeert deze "nwe" site helemaal niet op het komende provisieverbod miv 01-01-2013. Hebben vvv en de FNV dubbele belangen? Ik weet het zeker, nu de Consumentenbond nog.

03-10-2012 De Koef

"Provisiebond waarschuwt voor consumentenjagers"

02-10-2012 Kasper

De Consumentenbond heeft sinds oktober 2010 een Wft-vergunning. Die hebben ze om....provisie te ontvangen van verzekeraars. Zo heeft de Consumentenbond allerlei zorgverzekeraars benaderd om ze op te nemen in de 'objectieve' vergelijker van De Consumentenbond. Niet elke verzekeraar was daarvan gecharmeerd. Met als gevolg dat de vergelijker niet objectief informeert. Daar gaat je imago, dat je zorgvuldig hebt opgebouwd over een periode van decennia. Treurig dat die paar centen je meer waard zijn dan je imago. Verzin een list om leden te blijven binden en boeien!

02-10-2012 Spiegel

Zover ik weet verkoop ook de Consumentenbond inmiddels verzekeringen. Waarom, omdat zij onvoldoende inkomsten krijgen uit hun ledenbijdrage en provisie-inkomsten wel heel erg hard nodig hebben. Kijk, dat is pas provisie jagen.

02-10-2012 cowboy

Tijd om nog even lekker 3 maandjes te knallen nu het nog kan!

01-10-2012 Don Quichotte

Beste Marc,

Ieder woord van je stukje is juist. Er is echter 1 probleem. De gemiddelde consument kan de gemiddelde urennota niet ophoesten en zal dus afzien van advies. Daardoor krijgt deze consument correct en open beeld van de mogelijkheden.

Is gespreide betaling dan een oplossing? Nee, wat at kan de gemiddelde adviseur niet aan. De meeste van onze collega's zitten al krap in de liquiditeiten, waardoor een voorfinanciering van een advies niet haalbaar is.

Is internet dan een oplossing? Als je die gemiddelde consument naar internet stuurt, dan :

A. Snapt hij/zij de ballen van wat hij zoekt
B. Is zijn beeld van de markt zeer beperkt
C. Wordt hi/zij verleidt door valse verwachtingen (Brand New Day bijv.)
D. Wordt hij/zij ook in toekomst niet begeleid

En dan? Gewoon wachten tot de 'shit de fan raakt'

Meer items (1-10 van 23)

Reageer 

Wilt u reageren, vul dan de onderstaande velden in. Uw e-mailadres wordt niet op onze website weergegeven.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Graag wijzen wij u voor het plaatsen van uw reactie op onze gedragsregels:

 

Als nieuwsmedium biedt AM lezers op deze website de gelegenheid op nieuwsberichten te reageren. De inhoud van deze reacties valt onder de verantwoordelijkheid van die lezers.

Het mailadres van de verzender van de reactie wordt niet op de website getoond; dit dient wel een eigen en actief mailadres te zijn. Het wordt gewaardeerd als lezers reacties onderschrijven met hun werkelijke naam en toenaam; er kunnen echter redenen zijn om een reactie anoniem te plaatsen.

Dat meningen op deze wijze op AM Web worden gepubliceerd, impliceert niet dat die door de redactie worden ondersteund. Evenmin staat de redactie in voor het waarheidsgehalte van beweringen. Reacties worden verwijderd als zij strijdig zijn met de wet, bedreigingen bevatten, beledigingen in de persoonlijke sfeer herbergen, fatsoensnormen overschrijden, herhaaldelijk worden geplaatst, inhoudelijk niets met het nieuwsbericht te maken hebben of commercieel van aard zijn.

 

Beveiligingscode niet zichtbaar? Dit probleem doet zich vooral voor bij gebruik van de jongste Internet Explorer. Het kan doorgaans worden opgelost door rechts naast het URL-raampje bovenin op de (nieuwe) knop 'Compatibiliteitsweergave' te klikken (groengerande afbeelding van doorgescheurd blaadje).

 

Contact met de redactie? Mail naar:  redactie@amweb.nl

WILT U DIRECT INLOGGEN OP AMJURISPRUDENTIE?

Assurantiemagazine is een product van Kluwer - © www.amweb.nl