Kluwer Assurantie Magazine

HomeNieuws › Nederland › Verbond wil vangnetregeling voor klanten intermediair

Verbond wil vangnetregeling voor klanten intermediair

03-10-2012 54 reacties

Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars, pleit voor het opzetten door intermediaire brancheorganisaties van een vangnetregeling...
Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars, pleit voor het opzetten door intermediaire brancheorganisaties van een vangnetregeling voor klanten van intermediairbedrijven die failliet gaan of hun dienstverlening beëindigen. "Noem het, analoog aan Bouwgarant in de bouwwereld, een 'Adviesgarantregeling' die ervoor kan zorgen dat de klant erop kan rekenen dat zorgplicht wordt overgenomen en voortgezet."

De Boer lanceerde zijn plan vandaag op het Nationale Hypotheekcongres in Den Haag. "Hoe zit het met de zorgplicht als bijvoorbeeld een intermediair failliet gaat? We kunnen de klant op dat punt natuurlijk niet aan zijn lot over laten als die een complexe levenpolis met een looptijd van 10 of meer jaar heeft en de adviseur houdt ermee op", zo hield hij zijn gehoor voor. "Dit levert voor de bedrijfstak een groot risico op in de levenmarkt, zeker als dit massaal zou gebeuren, dus daar moet echt iets geregeld worden zodat de klant niet de dupe wordt."

De zorgplicht "ineens over de schutting gooien" bij de verzekeraar noemt De Boer "onzin". "Waarom maakt de advieswereld, in casu Adfiz of OvFD, niet een soort vangnetregeling? We zien dit zelfs als een USP voor intermediaire organisaties. Wij bieden onze hulp aan bij de verdere uitwerking hiervan."

De Verbondsdirecteur gaf tevens het startsein voor de site www.verbondoverdistributie.nl, waarop alle relevante informatie over het nieuwe beloningstelsel en de relatie tussen intermediair en verzekeraars is verzameld. 

09-10-2012

AFM legt boeteregime uit

09-10-2012

Rabobank ziet kleine groei bij intermediair

09-10-2012

'Financieel product moet verplicht eenvoudig en goedkoop'

05-10-2012

Anker stoot deel zakelijke portefeuille af

05-10-2012

Honderste Eco-Polis uitgereikt

05-10-2012

BNP Paribas Cardif ondersteunt intermediair bij BGFO 3

04-10-2012

Adfiz doet tegenvoorstel aan Verbond over garantieregeling

03-10-2012

Financiën kijkt naar alternatief fiscale aftrek advieskosten

24-09-2012

Lelystad papieren uitvalsbasis voor Cinjees

24-09-2012

Adfiz bepleit uitbreiding van portefeuillerecht

21-09-2012

Adfiz hekelt AFM-voorstel verbod incassorecht

19-09-2012

AFM pleit voor verbod op incassorecht

18-09-2012

Veldsink Groep breidt uit

14-09-2012

Stichting JVM breidt uit

14-09-2012

Rivez neemt twee kantoren over

Reacties

09-10-2012 Weg met Leo

Als Leo eerder nagedacht had was dat fonds overbodig.
Zijn ideeen zijn achterhaald: Iedere klant kan straks overal terecht voor een deskundig advies. Tegen betaling, ja dat wel.

09-10-2012 ericpeter

Dacht even dat er stond ´´ De Boer wil vangnet voor intermediair´´ ....
Hij glimlachte ook zo verdacht

08-10-2012 Karel van Gelder

Deze meneer Boer draait de bedrijfstak een Loer.

Zogenaamd begaan met de consument komt hij met dit voorstel. De enige die dit blijkbaar echt doorziet is CFD. Deze slimme vos zit er heel duidelijk voor zichzelf en voor zijn leden. Men wil door middel van zo'n garantieregeling gewoon heel goedkoop af van het debiteurenrisico.

06-10-2012 Fons

Adfiz dat zijn de softies van verzekeringsland.

05-10-2012 FRans

Gewoon doorlopende provisie en geen afsluit. Kun je de hele looptijd nazorgen en bij overname heb je ook geen discussies.

Maar nee hoor, de poltiiek wist het beter. Geen perverse prikkels met allerlei geldstromen tussen aanbieder en adviseur.
Wel het kalf is inmiddels aan het verdrinken, maar De Boer steekt geen poot uit.

Ik denk dat ASR bijvoorbeeld zijn opgedoekte buitendienst uitstekend een dergelijke klus kan laten opknappen, door de klant zonder adviseur gratis bij te staan. Maar ik geloof dat verzekeraars het liefst geen personeel meer hebben, behalve een 1e lijns helpdesk met studenten.

Nee, het gaat de goede kant op door alle plannen uit Den Haag, maar de consument, waar het om draait, blijft slachtoffer.

04-10-2012 Dirk S.

5 keer gestart met het schrijven van een reactie en iedere keer zo boos geworden door het onbenul van deze bestuurders dat ik maar gestopt ben.

Misschien is het een idee om verzekerden bv 5% meer premie te laten betalen. Bij een premie van € 100 per maand en een looptijd van 30 jaar komt dat op € 1800. De verzekeraar kan dan de adviseur die nazorg verleend betalen. Of lijkt dat te veel op de huidige regeling?
Ja die mag straks niet meer. Misschien hadden verzekeraars en JC de Jager dat even eerder kunnen bedenken.

04-10-2012 Maarten

@Lisare, ik heb het gelezen op de site van Adfiz.

Maar waarom schrijft Adfiz dit alleen op haar site? Waarom niet keihard de confronatie aangaan met het Verbond / Leo de Boer? Waarom niet in het nieuws, een brandbrief naar de AFM, of duidelijk richting al het intermediair ( dus niet een paar leden via de site ).

Kom op Adfiz !!! Wees eens een keer HARD MAN !!!!

04-10-2012 Lisare

@Het Zuiden
Zo'n regeling is er al, zie http://www.verbondoverdistributie.nl/herstelkosten

Adfiz heeft ondertussen een goede reactie gegeven:

Boer met kiespijn
04-10-2012 "Bron: www.adfiz.nl
Humor kan Verbondsdirecteur Leo de Boer niet ontzegd worden. Adviseur weg en de klant een probleem? Welnee, een nieuwe adviseur is zo gevonden. Maar wat als de verzekeraar omvalt? Dan heeft de klant een groot probleem: polis weg, kapitaal weg, pensioen weg. Prima plan dus, zo’n garantieregeling, maar dan wel voor de verzekeraars. Wij pleiten dan ook voor het opzetten door het Verbond van een dekkingsgarantieregeling en een vermogensgarantieregeling van verzekeraars.

De Boer zegt te vrezen dat de zorgplicht bij de verzekeraar over de schutting gaat. Dat is in zijn eigen woorden gezegd onzin. Een beetje intermediair verzekeraar wijst die klant de weg naar een nieuwe adviseur. De enige drempel bij de overgang naar een nieuwe adviseur is het terugboekrisico. Die drempel kunnen verzekeraars zo weg nemen. Bij faillissement van de adviseur neemt de verzekeraar het terugboekrisico voor zijn rekening. Een hele normale gang van zaken wanneer je debiteur omvalt. Als het De Boer ernst is om de klant de garantie te bieden dat hij altijd bij een adviseur terecht kan dan lost hij dit makkelijk in eigen keuken op. Of moeten we zijn voorstel voor een garantiefonds zien als een oplossing waardoor verzekeraars hun verantwoordelijkheid niet hoeven te nemen?

04-10-2012 Rien Eyzenga

Geachte heer de Boer,
Naar ik begrepen heb is het uw diepste wens volledig afscheid te nemen van het Intermediair. U deed immers de uitspraak (2010) CAR is onverminderd onze stip op de horizon,.
Dat krijgt u het voor elkaar om de wetgever (AFM) zo ver te krijgen, dat het uw leden 'verboden' wordt nog provisies uit te keren. Vanaf dat moment leveren wij onze omzet en alle diensten dus kosteloos aan.
In het 'consumentenbelang' (uiteraard is dat niet het belang van de aanbieder, kom zeg...) moet de consument ons zelf betalen.
Het gevolg daarvan is dat in Nederland honderden (!) kantoren de deuren hebben moeten sluiten.
Daardoor komen duizenden consumenten zonder adviseur te zitten.
Al die tijd hebt u niets anders hoeven te doen, dan uw hand ophouden, want de omzet kwam volledig kostenvrij binnen.(er was een verbod op verstrekken van beloning, weet u nog?)
En nu door uw consumentvriendelijke inspanningen hier en daar consumenten omhoog komen te zitten, bent u serieus van mening, dat dit niet uw probleem is. Sterker nog, de failliete adviseur of minimaal zijn collega's zouden die consument moeten gaan helpen.
Aan ieder ander zou ik gevraagd hebben "bent u werkelijk van de pot gerukt of bent u minimaal de weg kwijt? Gisteravond te lang doorgezakt? Of een pilletje vergeten?
Die vraag stel ik niet aan u. Dat zou respectloos zijn.
Maar zou u wellicht een ietsje meer respect voor de financieel adviseur kunnen opbrengen?
Dan beloof ik u dat ik echt zal proberen dat ook voor u te krijgen.

04-10-2012 Pollo

@HetZuiden, ik verwacht dat het gebruikelijk zal worden dat het intermediair betaald gaat worden voor schadeverhaal. Zeker als dat kosten voor de klant zijn in verband met de afgesproken werkwijze. bv bij alleen WA dekking geen gratis verhaalsactie Ik kreeg laatst bij CB de mededeling dat dit "in de provisie zat".

Ik was ook verbaasd toen ik hoorde dat de rechtsijstandverzekeraars een paar honderd euro vangen voor de meest eenvoudige verhalsacties. Ik dacht dat dat een onderdeel van de verzekeringsdekking was. Nu blijkt dat ondanks het verzekeringskatakter deze kosten toch worden gedeclareerd. Ik snap het niet zo goed, daar zit het dan niet "in de premie"?

Alleen bij NH1816 wijzen ze die onzin af. Misschien kan onze brancheorganisatie hier ook eens een punt van maken, ze zullen binnenkort wel bij meneer De Boer op de koffie gaan.

Meer items (1-10 van 54)

Reageer 

Wilt u reageren, vul dan de onderstaande velden in. Uw e-mailadres wordt niet op onze website weergegeven.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Graag wijzen wij u voor het plaatsen van uw reactie op onze gedragsregels:

 

Als nieuwsmedium biedt AM lezers op deze website de gelegenheid op nieuwsberichten te reageren. De inhoud van deze reacties valt onder de verantwoordelijkheid van die lezers.

Het mailadres van de verzender van de reactie wordt niet op de website getoond; dit dient wel een eigen en actief mailadres te zijn. Het wordt gewaardeerd als lezers reacties onderschrijven met hun werkelijke naam en toenaam; er kunnen echter redenen zijn om een reactie anoniem te plaatsen.

Dat meningen op deze wijze op AM Web worden gepubliceerd, impliceert niet dat die door de redactie worden ondersteund. Evenmin staat de redactie in voor het waarheidsgehalte van beweringen. Reacties worden verwijderd als zij strijdig zijn met de wet, bedreigingen bevatten, beledigingen in de persoonlijke sfeer herbergen, fatsoensnormen overschrijden, herhaaldelijk worden geplaatst, inhoudelijk niets met het nieuwsbericht te maken hebben of commercieel van aard zijn.

 

Beveiligingscode niet zichtbaar? Dit probleem doet zich vooral voor bij gebruik van de jongste Internet Explorer. Het kan doorgaans worden opgelost door rechts naast het URL-raampje bovenin op de (nieuwe) knop 'Compatibiliteitsweergave' te klikken (groengerande afbeelding van doorgescheurd blaadje).

 

Contact met de redactie? Mail naar:  redactie@amweb.nl

WILT U DIRECT INLOGGEN OP AMJURISPRUDENTIE?

Assurantiemagazine is een product van Kluwer - © www.amweb.nl