Kluwer Assurantie Magazine

HomeNieuws › Nederland › Vervoerders boos over verhoging assurantiebelasting

Vervoerders boos over verhoging assurantiebelasting

05-10-2012 11 reacties

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is boos over de verhoging van de assurantiebelasting. "Alleen al de lastenverzwaring over het wagenpark van...
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is boos over de verhoging van de assurantiebelasting. "Alleen al de lastenverzwaring over het wagenpark van de sector beroepsgoederenvervoer bedraagt rond de € 45 mln. De moed zakt je steeds verder in de schoenen", aldus TLN.

TLN heeft berekend dat een ondernemer met tien vrachtauto's per jaar al gauw tussen de € 3.000 en € 7.500 (afhankelijk van het type voertuig en soort autoverzekering) aan extra kosten kwijt is over zijn wagenpark zonder er iets voor terug te krijgen. "Bovendien zijn daar de meerkosten over bijvoorbeeld de transportschadeverzekering, inboedelverzekering, opstal- en rechtsbijstandverzekering et cetera niet in meegenomen en die komen daar nog bovenop", aldus TLN.

De organisatie heeft haar zorgen bij de politiek onder de aandaht gebracht en sluit zich aan bij de lobby van VNO-NCW. Volgens TLN moeten de negatieve gevolgen van dit voorstel zo breed mogelijk onder de aandacht gebracht worden.

01-10-2012

Assurantiebelasting naar 21%

Reacties

09-10-2012 Ton G.

Beste vervoerders, (of eigenlijk alle Nederlanders)

Laten we eens een Griekse reactie geven.
WILDE STAKINGEN, want Den Haag blijft ons met oneerlijke argumenten pakken.

TLN neemt U de handschoen op?
Mogelijk willen fanatieke TP's zich wel bij U aansluiten!!!!

08-10-2012 Peter

@Joost: Wat een heerlijk scheve vergelijking....Ik hou er van!

08-10-2012 Joost

@jeroen: vind je dan dat we het 'wie gebruikt betaalt' principe overal in moeten voeren?
Moeten alleen de mensen die politiehulp vragen (of aangifte doen) de salarissen van agenten betalen?
Betalen alleen de mensen die de brandweer inschakelen alle kosten die de brandweer maakt?
Het lijkt me juist een positief iets dat we in een land leven waar veel kosten gefinancierd worden door een ieder.

08-10-2012 Jeroen

Even los van de transport sector alleen, deze wijziging gaat iedereen raken!
Vreemd omdat deze regeling in de plaats komt voor het verhaal omtrent de reiskosten. In die situatie zouden de mensen die reiskosten krijgen moeten betalen, onder 't mom van , de gebruiken/krijger betaald. Echter nu gaat iedereen betalen, ook de mensen die gene reiskosten krijgen. Beetje vreemd, want niemand die in welke vorm dan ook mee betaald aan de fiscale bijtelling van 'n willekeurige auto. Laat staan 'n donatie doet aan iemand die geen reiskosten vergoeding heeft nog 'n bedrijfsauto maar gwoon op z'n eigen fiets naar het werk komt. Niemand die deze man of vrouw (financieel) helpt als die 'n nieuwe banden moet hebben of wat dan ook.

06-10-2012 advocaatje

Het is eenvoudig; men is gezwicht voor de onvrede over een belastingmaatregel (reiskostenvergoeding) en heeft deze teruggedraaid. Het gat moet worden gevuld met andere inkomsten. Die waren op deze manier makkelijk binnen te halen. Uitzonderingen maken lijkt mij niet meer waarschijnlijk: dan is het hek van de dam en zal iedereen onder de uitzondering willen vallen. Het starten van de lobby zal misschien leiden tot een compensatie op een ander terrein in de toekomst. De verhoogde assurantiebelasting zal in stand blijven.

05-10-2012 Jeffrey Leichel (ODIN)

Inderdaad een onevenredig zware belasting voor deze onmisbare branche. Hoop dat er een oplossing voor komt.

05-10-2012 @Martin

Nu niet nee, lees eens het voorstel.

05-10-2012 Martin

Volgens mij betalen we over de transportverzekeringen geen assurantiebelasting.

05-10-2012 klaas jan

Nederland blij dat er een paar maatregelen zijn terug gedraaid. Gevolg is dat nu iedereen meer moet gaan bloeden. Transporten worden duurder. Daardoor ook de artikelen in de winkel. Hierdoor hogere BTW afdracht en ga zo maar door. Maar zo al ik al zei, iedereen blij.

05-10-2012 Maarten

Dat TLN boos is, is terecht. Alleen de transportpolis en de VVA-polis zijn vrijgesteld van assurantiebelasting, maar alle overige ruim 10% verhoging.

En dat is erg veel in de transportbranche. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht met de VVD mede aan het stuur.

En het Verbond heeft het dan alleen over de particulier. Bedrijven krijgen pas echt de rekening gepresenteerd.

Meer items (1-10 van 11)

Reageer 

Wilt u reageren, vul dan de onderstaande velden in. Uw e-mailadres wordt niet op onze website weergegeven.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Graag wijzen wij u voor het plaatsen van uw reactie op onze gedragsregels:

 

Als nieuwsmedium biedt AM lezers op deze website de gelegenheid op nieuwsberichten te reageren. De inhoud van deze reacties valt onder de verantwoordelijkheid van die lezers.

Het mailadres van de verzender van de reactie wordt niet op de website getoond; dit dient wel een eigen en actief mailadres te zijn. Het wordt gewaardeerd als lezers reacties onderschrijven met hun werkelijke naam en toenaam; er kunnen echter redenen zijn om een reactie anoniem te plaatsen.

Dat meningen op deze wijze op AM Web worden gepubliceerd, impliceert niet dat die door de redactie worden ondersteund. Evenmin staat de redactie in voor het waarheidsgehalte van beweringen. Reacties worden verwijderd als zij strijdig zijn met de wet, bedreigingen bevatten, beledigingen in de persoonlijke sfeer herbergen, fatsoensnormen overschrijden, herhaaldelijk worden geplaatst, inhoudelijk niets met het nieuwsbericht te maken hebben of commercieel van aard zijn.

 

Beveiligingscode niet zichtbaar? Dit probleem doet zich vooral voor bij gebruik van de jongste Internet Explorer. Het kan doorgaans worden opgelost door rechts naast het URL-raampje bovenin op de (nieuwe) knop 'Compatibiliteitsweergave' te klikken (groengerande afbeelding van doorgescheurd blaadje).

 

Contact met de redactie? Mail naar:  redactie@amweb.nl

WILT U DIRECT INLOGGEN OP AMJURISPRUDENTIE?

Assurantiemagazine is een product van Kluwer - © www.amweb.nl